Za samotný vrtuľník vyrobený v roku 2016 zaplatí rezort 10,6 milióna
eur. Výcvik troch pilotov, objednané vybavenie na misie a realizácia
technického dohľadu CAMO majú stáť 2,535 milióna eur. Dodávateľom je
lichtenštajnská spoločnosť HELIPOOL GmbH. Zmluvu uzavreli v polovici
decembra 2022.
Použitie priameho rokovacieho konania zdôvodnilo ministerstvo v správe o
zákazke mimoriadnou udalosťou v súvislosti s vojnou na Ukrajine.
Poukázalo tiež na stav vrtuľníkovej techniky, ako aj sankcie voči Rusku,
ktoré komplikujú údržbu doterajších vrtuľníkov Mi-171.
Rezort už v lete 2022 zrealizoval nákup dvoch vrtuľníkov za 29 miliónov
eur priamym rokovacím konaním, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) však
nariadil obe zákazky zrušiť. Ako však upozornilo ministerstvo v správe o
zákazke, Rada ÚVO napriek 45-dňovej lehote o jeho odvolaní zatiaľ
nerozhodla.
"Nedostupnosť novej vrtuľníkovej techniky, ktorá mala byť zaobstaraná
prostredníctvom priameho rokovacieho konania s ohľadom na stále
problematickejšiu dodávku náhradných dielov a výkon údržby vrtuľníkov
Mi-171, komplikuje situáciu s možnosťou nasadenia vrtuľníkovej techniky
Leteckého útvaru MV SR," argumentuje rezort. Časovú tieseň spôsobila aj končiaca sa životnosť komponentu vrtuľníka bez garancie dodania.
Ministerstvo obhajuje nevyhnutnosť okamžitého nákupu aj časom potrebným
na jeho implementáciu do prevádzky v trvaní deviatich až 12 mesiacov. "Iba
tak sa môže stihnúť jeho uvedenie do prevádzky pred ukončením prevádzky
jedného z vrtuľníkov Mi-171 v auguste 2023 a existuje možnosť
zachovania kontinuity vykonávaných činností," uviedlo. Nevylúčilo
však, že letová činnosť jedného z vrtuľníkov bude vzhľadom na chýbajúci
komponent ohrozená ešte skôr, ako nový stroj uvedú do prevádzky.
Vrtuľníky využívajú policajti, hasiči či záchranári napríklad pri
pátraní, hasení požiarov, ale aj pri ochrane štátnej hranice. V
súčasnosti rezort disponuje dvomi vrtuľníkmi Mi-171 a jedným vrtuľníkom
Bell 429. Súčasný počet je podľa MV SR minimálny stav nevyhnutný na
zabezpečenie schopnosti plnenia potrebných úloh na území Slovenskej
republiky. Zdôrazňuje preto potrebu disponovať funkčnými a operatívne
použiteľnými vrtuľníkmi, pri ktorých je minimálne riziko, že sa stanú
neschopnými prevádzky v čase potreby ich nasadenia a pri ktorých dokáže
verejný obstarávateľ zabezpečiť v prípade potreby ich opravu, servis a
celkovú prevádzkyschopnosť.